Ігрові форми навчання та удосконалення навички читання

Основними умовами оволодіння навичкою читання є сформованість  всіх сторін усного мовлення дитини: фонетико-фонематичної, лексико-граматичної та синтаксичної; достатній розвиток немовленнєвих психічних функцій (зорово-просторових уявлень, зорової пам’яті); розумових операцій – зорового аналізу та синтезу, зорового та слухового контролю, а також високий рівень інтелектуального розвитку.  Діти, які навчаються в школі іноді з великими труднощами оволодівають грамотою у зв’язку із не сформованістю або порушенням у них механізмів читання та письма і потребують спеціальних методів та прийомів навчання. Пропонуємо вам ігрові форми навчання та удосконалення навички читання. 

Ігрові форми навчання та удосконалення навички читання

Ігрові форми – це найважливіший шлях залучення дітей до навчання  та удосконалення навички читання. Вникаючи у цікаві ігрові форми зі словесним матеріалом, діти не помічають, як у них формується цілий ряд дуже важливих операцій, які лежать в основі читання. Оволодівши ними, вони невимушено, легко і швидко навчаються читати, удосконалюють навички читання.

Серед таких форм виділяють ігри типу акровіршів, кросвордів, анаграм, метаграм, ребусів, шарад.

 Ребус – це загадка, в якій слово або речення зашифровані за допомогою малюнків, букв або знаків. Особливістю розв’язання ребусів є те, що воно проводиться під керівництвом дорослого, який своїми запитаннями спрямовує міркування дитини у потрібне русло.

РЕБУСИ

Метаграми — це загадки, в яких задані слова відгадують за ознаками, сформульованими у стислому віршованому тексті, де заміна вказаних букв змінює поняття слова.

Метаграми

Якщо в слові буква «л» -

З неї кошики плетуть,

На ній котики ростуть.

Замінити «л» на «к» -

Вона дасть нам молока.

                                      (лоза – коза

На букву «д» - тоді прийде,

Як ніч пройде,

А «п» заміним замість «д» -

Зрізане дерево буде.

                                      (день – пень

 Анаграма – це слова з одних і тих же букв, але які означають назву різних предметів. Перестановкою букв чи складів отримуємо нове за своїм значенням слово. Це активізує мислення і читання.


Анаграми

Ось зернятка сипле Шура –

Збіглися до неї…(кури),

Переставиш в слові букви –

Тебе обійматимуть мамині …(руки)

Я дерево, квітую серед літа,

         Із цвітом чай п’єш – вихваляєш.

         Букви місцями переставиш –

         І цілий ліс спиляєш.    (липка – пилка)


         Ой, смачний! - Сказав Федот, -

         Буде з нього бутерброд.

        «Навпаки, - сказала Маша, -

         З нього буде смачна каша»

                                                     (сир – рис)

Шарада – загадка, в якій загадане слово розподіляється на кілька частин. Кожна частина слова (часто це склади) відгадується окремо, а закінчується шарада поясненням (відгадкою) цілого слова.

Шаради

1. Вона потрібна біля дошки,

Щоб всім картину показати.

Коли ж відкинеш «у» спочатку, -

То люблять слухати малята.   ( у – казка)


2.У річці, в морі, в океані

Істоти здавна ці живуть,

Коли ж допишеш «г» спочатку –

У лісі восени ростуть.          ( г – риби)


3.Піднімається завжди

Із киплячої води,

А допишеш в кінці «к» -

Погуляти йди туди.               (пар – к ) 


Акровірш – вірш, написаний так, що початкові букви рядків, прочитані зверху вниз, утворюють слово чи навіть словосполучення. Використання акровіршів допоможе розвивати у дітей слухову, зорову пам’ять, уяву, образне мислення, виробляти навички звуко – буквенного аналізу і синтезу слів, удосконалювати техніку читання віршованих творів.

Акровірші

 Рожеві щічки             Яка гарненька,

А губки, як мак.         Невеличка,

Як звуть її, як?           А очі, як криничка.

Скатертиною все застилає,

На полях намети намітає,

І така холодна ця пора,

Гадаєте, їй рада дітвора?

Люди в цю пору засмагають

І рвуться ближче до води,

Тепло приємне відчувають

О цій порі майже завжди.


Хвалить його кожен,

Любить його кожен.

І дня ми прожити

Без нього не можем.

Небо спить, мов зайченя,

І маленьке зірчення

Чорну шибку прочиня.


Хата мною багата.

Людям вірний я друг.

І коли вже я в хаті –

Буде й пісня навкруг!